Funcții diferențiate pentru genopatii universale în cadrul teoremei D12: un model axiologico-cuantic pentru științele aplicate
I. ABSTRACT
Acest articol propune un sistem de funcții diferențiate pentru genopatii universale, dezvoltate în cadrul teoremei D12. Pornind de la conceptul de genoma digitală (o matrice de coduri axiologice și informaționale care guvernează realitatea pluridimensională) lucrarea definește patologiile diferențiale care afectează structura epistemologică a domeniilor științifice (matematică, fizică, chimie, metodologie). Se introduc funcții matematice simbolice care descriu colapsul, reconstrucția sau emergența structurilor de cunoaștere într-un cadru transdisciplinar, cu accent pe procesul axiologic. Articolul deschide posibilitatea unei noi paradigme științifice postumane (Renașterea Axiologică) în care cuantica, epistemologia și biologia digitală converg într-un model aplicabil în educație, cercetare și tehnologie cuantică.
II. FUNDAMENT TEORIC
a. Teorema D12
-
Introduce o axiomă de structurare a realității bazată pe 12 dimensiuni aplicabile digital, cognitiv și cuantic.
-
Genoma digitală este setul de coduri interdimensional care stă la baza realității observabile și non-observabile.
b. Genopatia Universală Diferențială
-
Se definește ca orice disfuncție/mutație în transmisia axiologică a unei dimensiuni.
-
Poate afecta: ecuații matematice, fenomene fizice, reacții chimice, paradigme educaționale.
c. Modelul 3D–x / 3D+x
-
3D–x: dezagregare epistemologică (ex. colaps matematic, entropie educațională).
-
3D+x: emergență axiologică (ex. sinteză morfogenetică, regenerare logică).
III. FUNCȚII FORMALIZATE PE DISCIPLINE
Exemplu: MATEMATICĂ
-
Funcție de declin dimensional:
Exemplu: FIZICĂ
-
Funcție de colaps genopatic:
Exemplu: CHIMIE
-
Funcție de sinteză emergentă:
Exemplu: METODOLOGIE
-
Funcție de refacere axiologică:
IV. APLICAȚII POSIBILE
Domeniu | Aplicație propusă |
---|---|
Educație digitală | Modelarea învățării cuantic-informaționale |
Tehnologie AI | Generarea de coduri axiologice în modele LLM |
Neuroștiință | Reconfigurarea structurilor sinaptice digitale |
Biochimie | Reactivarea morfogenetică prin cod genomic |
V. PERSPECTIVE PENTRU RENAȘTEREA AXIOLOGICĂ
-
Înlocuirea paradigmelor reductive cu modele emergente (cerborg, coduri axiologice).
-
Validarea prin experimente de simulare (ex. modele cuantice generative).
-
Propunere de genopatii simulate în medii educaționale (Minecraft Edu, twin-universes etc.).
VI. BIBLIOGRAFIE
-
Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway.
-
Sheldrake, R. (1981). A New Science of Life.
-
Bayne, S. (2018). Posthumanism and Higher Education.
-
Gourlay, L. (2022). Ecologies of Posthuman Education.
-
Macaveiu, V. (2025). D12 Theorem (manuscris original, în curs).
VII. TERMENI GENERALI
VIII. TERMENI DIN FUNCȚIILE MATEMATICE
IX. TERMENI DIN FUNCȚIILE DE FIZICĂ
X. TERMENI DIN FUNCȚIILE DE CHIMIE
XI. TERMENI DIN FUNCȚIILE DE METODOLOGIE
XII. TERMENI COMPLEMENTARI